El violí a Werner Música

El dissabte dia 12, a les 10,30 h hi va començar un cicle de tres xerrades sobre “El violí. Príncep en tres moviments” impartides pel professor Carlos Calderón Urreizieta al loft de Werner Música de Barcelona. Com en ocasions anteriors es va omplir de gom a gom l’espai del show-room loft —les conferències del professor Calderón a l’esmentat establiment són ben conegudes i reconegudes pels amics i clients.

“El trencaclosques inconclús: dels orígens a la perfecció de la luthèria violinística del segle XVII, i d’ençà al laboratori de Física del segle XXI” era el títol de la 1ª xerrada. De manera docta i amena —com sempre ho fa—  el professor Carlos Calderón ens va descriure el naixement del so i dels instruments musicals com un procés des de l’utilitari arc de caça a l’arc musical.  Els ancestres del violí s’hi troben a l’orient amb instruments com el nefer egipci, el ravanastrom hindú,  l’omerti persa  i el kemanje turc, sense oblidar la lira grega. Els àrabs van introduir a Europa el rabab i després aparegueren el fidel i la lira de braccio.

És entre 1500-1550 quan tenim constància pels frescs italians de l’existència real del violí, el qual, en cinquanta anys més conqueriria el món. Del 1500 al 1640 aparegueren els primers compositors i virtuosos de l’instrument: Biagio Marini, Dario Castelo, Carlo Farina amb el seu “Capriccio stravagante”.

A partir del 1700, amb Giuseppe Torelli es va consolidar el concerto grosso i el solo. Un fet fonamental, destacà el professor Calderon, va ser el sorgiment d’acreditats luthiers al Veneto italià.

Totes les explicacions del professor Calderón van estar acompanyades de fotografies, vídeos i d’audicions dels diferent instruments. Hem de destacar per sobre de tot, els extractes del film “Stradivari”amb el tast de violins i l’escola cremonessa amb el cas de Luici Tarisio.

I va acabar la conferència amb la física i la màgia del violí a la recerca dels secrets d’Stradivarius des dels coneixements actuals, en investigar els tipus de fusta, el seu tractament, els vernisos… Veritablement el violí és un instrument ple de barroc en el seu cor i en la seua forma.

Deixeu-me acabar amb l’anècdota de la sessió: El resultat del tast auditiu, per part del assistents, dels tres violins que podeu veure en la fotografia de capçalera —un violí de 6.000 euros, un altre de 1500 i un altre més de 400 euros—, no respongué a l’ordre del valor crematístic i d’aparença.

Tot el nostre reconeixement i agraïment a Carlos Calderón.

Les dos pròximes xerrades, dies 19 i 26 de novembre, estem segurs, gaudiran del mateix interès dels amics i clients de Vicenç Viguera, a qui animem en la seua iniciativa envers la música en general, fins allà on es confonen esbarjo, cultura i gaudiment dels audiòfils i dels melòmans.

                                                                                                      José Miguel Gràcia

Anuncis

Una resposta

  1. Gracias José Miguel por tu post. Gran disfrutada como siempre que escuchamos a Carlos Calderon…
    Contando los días para la próxima….!!!! Incalculable el valor de esta iniciativa de Vicente Viquera!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: