La Capella Sixtina

Si alguns teniu la sort d’anar aquests Nadals a Roma, és ben probable que visitareu la Ciutat del Vaticà i molt especialment la Capella Sixtina. A la resta, la gran majoria, va dirigit aquest post. Al final d’aquestes línies teniu un link per entrar de forma virtual a la Capella Sixtina. No és el mateix que visitar-la físicament, però déu n’hi doret el que es pot gaudir amb aquesta visita virtual. A l’esquerra de la imatge, quan s’hi entra, hi trobareu un “+” i un “–“ per apropar-nos i allunyar-nos, i movent la fletxa del ratolí es pot visitar la volta, els altars, els murs i el terra. Podeu passar una estona força agradable. Penseu que quan es fa una visita de presència real, hi ha sempre molta gent i no es pot parar, la qual cosa impedeix veure la majoria de les escenes i detalls. Per a més inri en aquestes dates fa molt de fred a Roma. Qui no es consola és perquè no vol.

Miquel Àngel (Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni), nascut a Caprese Michelangelo (Itàlia) el 6 de març de 1475, i mort a Roma el 18 de febrer de 1564.

Va ser un escultor, pintor, poeta i arquitecte renaixentista.

Durant més de setanta anys el seu treball es va realitzar a Florència i Roma, que era on vivien els seus grans mecenes, la família Mèdici de Florència, i els diferents papes romans. Va ser el primer artista occidental del qual van publicar dues biografies en vida

Volta de la Capella Sixtina (de la Viquipèdia)

L’any 1508, el papa Juli II va manar –més que encarregar– a Miquel Àngel la realització dels frescos que havien de cobrir la volta de la Capella Sixtina al Vaticà. El projecte del papa era la representació dels dotze apòstols, que Miquel Àngel va canviar per un de molt més ampli i complex. Sobre la part central de la volta va representar nou escenes del Gènesi, cada una envoltada per quatre joves nus (ignudi), juntament amb els dotze profetes i les sibil·les i, una mica més avall, la representació dels avantpassats de Crist. Totes aquestes escenes estan diferenciades magistralment mitjançant la imitació d’arquitectures simulades

Va començar la feina el dia 10 de maig de 1508, tot rebutjant la col·laboració de pintors experts en frescos; també va desestimar les bastides que ja havia col·locat Bramante i en va fer posar de noves. Mentre treballava en el seu primer fresc (El diluvi), es va florir la pintura, cosa que va alterar els colors i el dibuix, i va haver de recórrer a Giuliano da Sangallo per la seva solució i tornar a començar; Miquel Àngel va haver d’aprendre a força de sofriment la tècnica del fresc, ja que, segons Vasari, calia: “…enllestir en una única jornada tota l’escena… L’obra s’executa sobre la calç encara fresca, fins a concloure la part prevista… Els colors aplicats sobre un mur humit produeixen un efecte que es modifica quan s’asseca… El que ha estat treballat al fresc queda per sempre, però el que ha estat retocat en sec es pot treure amb una esponja humida…”

La superfície pintada en un dia s’anomena jornada; l’escena de la Creació d’Adam, una de les més espectaculars de la volta, es va realitzar en setze jornades.

L’artista també va estar sota la tensió de les contínues discussions amb el papa, les presses per acabar la pintura i els pagaments que no rebia. Finalment, la gran obra de la pintura de la volta va estar acabada l’octubre de l’any 1512.

Després va pintar el Judici Final…

Entreu a la Capella Sixtina: aqui

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: