Dirigir la música a Werner (I i II)

Direcció 10

Direcció 1Direcció 2Direcció 3El passat 26 de gener començà a Werner Mùsica —al loft del carrer de les Moles— la primera de les quatre xerrades amb ek títol “De què va això? La gestualitat com a eina tècnica”, a càrrec del professor Carlos Calderón, dins del tema general “Dirigir la música: més ençà i més enllà de batre els braços”.

Direcció 4Direcció 5Direcció 6El dia 2 de febrer va tenir lloc la segona xerrada “I què és realment el que es fa? La interpretació com a meta artística”. En ambdues xerrades, el professor Calderon desenvolupà amb mestria una part dels objectius previstos en la descripció del programa:

Direcció 7Direcció 8Direcció 9“S’intentarà mostrar el complex món de la Direcció Musical i tot allò que gira al voltant de la preparació, l’assaig i l’execució d’un concert final. Per això s’han de revisar alguns aspectes tècnics de l’ofici del director  —preparació de la partitura, gestualitat i tècnica d’assaig—, el complex procés de la interpretació d’una Direcció 11Direcció 12Direcció 13partitura, la història i evolució d’aquesta professió, alhora, que els cèlebres directors del passat i els actuals en algunes de les seves igualment cèlebres gravacions. En resum s’intentarà establir les bases per a la consolidació d’un criteri al voltant d’aquest personatge que no només és responsable de l’orquestra sinó que també dirigeix ​​el Direcció 14Direcció 15Direcció 16públic i el guia en la seva audició i, encara més, té la responsabilitat de construir una audiència intel·ligent i exigent.

En aquesta segona xerrada el professor Calderón va tractar minuciosament  d’obtenir el resultat de l’equació de la de la direcció, donant contingut a algunes variables, com la gestualitat, els coneixements històrics, la forma de dirigir, la música —tempo, dinàmica, color… — , i la variable “x”, la més important, que aglutina tota la resta, sensibilitat i creativitat, incloses.

I com diu Hans Swarowsky, “…en l’àmbit de les obligacions del director entra abans que res: 1. El senyal per començar (anacrusa). 2. La indicació i conservació del “tempo”.3. La interrupció del discurs del moviment (caderons, cesures). 4. Canvis de “tempo” dins d’una peça. I 5. El senyal per al final de la peça.

I un bon vi i un bon cava per arrodonir el matí.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: