A Werner: dirigir la música (IV)

Dirigir 4 9JPGGeranis i neu

El dissabte passat 23 de febrer, el vermellós color de les flors dels meus geranis, en despertar-se el sol, va haver d’incorporar-se lliurant-se dels llençols de cotonós color blanc de neu que l’encobria. A Collserola el blanc i el fred, a Barcelona només el fred, però creixent. I a Werner Música l’ultima xerrada del professor Carlos Calderón sobre la direcció musical.

Dirigir 4 1Dirigir 4 2Dirigir 4 4JPG

Tot puntual, a les 10,30, ens captà l’atenció amb les seues primeres paraules d’introducció i recordatori de la xerrada anterior: la idea de mite del director, l’home que no toca, però que fa tocar mitjançant l’“ofici” que es fa patent amb el cor, gestos, amor a la natura, la passió i l’èxtasi. Contraposà Furtwängler versus Toscanini.

Dirigir 4 5JPGDirigir 4 3Dirigir 4 6JPG

Encetant el tema del dia, “I qui és el millor? Els grans directors del segle XX i els nous del XXI”, va recórrer  les característiques dels més grans: l’autoritat sense mètode d’Otto Klemperer, el mètode amb autoritat de John Barbirolli, l’extrema exactitud de Joel Böhm, el temperament explosiu de Sergiu Celibidache, les maneres dictatorials perfeccionistes de l’alemany Herbert von Karajan, el suau petit dictador americà Leonard Bernstein i Carlos Kleiber que fon el rigor i la flexibilitat amb els innumerables assajos. I tants altres com Ormandy, Solti, Haitink, Barenboim, Harnoncourt, Giulini, Boulez…

Dirigir 4 7JPGDirigir 4 8JPGDirigir 4 10JPGDirigir 4 11JPGDirigir 4 12JPGDirigir 4 13JPG

Un capítol especial li dedicà a la dificultat de la direcció de l’òpera, mitjançant una entrevista del professor Calderón al saragossà baix-bariton, Carlos Chausson, que també va assistir-hi a la xerrada. Enfront del director de l’òpera, el director simfònic es va petit. Aquell ha de prendre un munt de decisions sobre la partitura, l’orquestra o les orquestres i l’escenari. La gestualitat ha de ser ben diferent perquè ha d’estar dirigida als músics, al cor i al solista. I què dir dels acords amb els grans divos? I tantes coses més…

No van faltar referències a experiències soviètiques i americanes de les orquestres sense director.

Dirigir 4 14JPGDirigir 4 15JPGDirigir 4 16JPG

Una llista de 20 directors, els millors, va circular pel loft a manera de travessa per encertar els cinc primers. Malgrat ser un tema força personal, algunes persones s’aproparen bastant.

No cal dir que, com totes les anteriors sessions, en tancar el cicle, el loft s`omplí també de gom a gom.

Que el passat èxit impulsi Vicenç Viguera i Carlos Calderón envers noves sessions musicals.

Furtwangler conducts Die Meistersinger in 1942
Toscanini FORZA Overture
Otto Klemperer conducts Beethoven’s 6th Symphony “Pastoral”- The Storm
Ravel – Bolero. Sergiu Celibidache 1971
Herbert von Karajan Dvorak Simphony n. 9 “Aus der Neuen Welt” Allegro con fuoco
Rhapsody in Blue ~ Part 1/2 ~ Leonard Bernstein
Nikolaus Harnoncourt and Berlin Philharmonic – Brahms: Symphony no. 1
Carlos Kleiber -Beethoven symphony No.7, Op.92 : mov.1(1)

Carlos Chausson

Advertisements

Una resposta

  1. Molta música en les nostres vides! Salut i força!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: