Claus de la Història de la Música (V) a Werner

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

La sessió 5a i última de la sèrie de xerrades programades a Werner sobre la Història de la Música, a càrrec de Juan Carlos Calderón, va tenir lloc el passat dissabte 11 d’abril al loft del carrer de les Moles, sota el títol “El segle XX i la contemporaneïtat. Llibertat, expansió de límits i redefinició de les regles del joc”. De entrada, el professor Calderón va dedicar un bon espai de temps al procés de transmutació musical del segle XIX, romàntic per excel·lència, al XX. El foc romàntic no va ser pas fàcil d’apagar. La música era la reina de les arts. De la forta corrent beethoviana, per posar uns exemples, fructificaren: l’esperit amb el virtuosisme (Sarasate i Paganini) i el liederisme; la naturalesa amb en pianisme (List, Chopin, Rachmaninov) i el simfonisme postbeethovià (Bruckner, Berlioz, Malher); i també el nacionalisme de l’Europa més oriental ( Sibelius, Smetana, Dvorak, etc.). Eren massa focs per apagar. Com va escriure W.F. Hegel: “no es tracta només del desenvolupament d’un sentiment particular: l’amor, el desig, l’alegria […]; és la interioritat de l’ànima dominant-ho tot, asserenant-se tant en el seu dolor com en la seva alegria i alegrant-se de si mateixa”

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Seguint el llibre El ruido eterno. Escuchar al siglo XX a través de su música de A. Ross, Carlos Calderón va dividir el segle XX en tres parts: 1900-1933 (encara postromàntica, del 33 al 45, vinculada als fets històrics (Stalin, Roosevelt i Hitler) i del 45 al 2000 amb la Guerra Freda i les avantguardes.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

De la total llibertat de creació del segle XX, en quant a la música, sortiran compositors com C Frank, G. Faure, D. Debussy —el plaer com a única regla per compondre—, Stravinsky —engegar-lo tot a fer punyetes—, Korsakoff, Ravel, Bela Bartok, Schostakovich, Prokofief, Schömberg, etc., etc. Resumint, es pot classificar la música del segle XX, digué Carlos Calderón, en semàntica, pragmàtica, sintàctic, fonològica… En tot cas es pot concretar en corrents o tipus: minimalisme, serialisme, aleatorisme, dodecafonisme, concretisme, etc., etc.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

No cal dir que totes les explicacions de Carlos Calderón van estar acompanyades d’un munt d’exemples d’audiovisuals, una tria encertada, amena i aclaridora.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: