La 9a de Mahler a Werner

 

El passat dissabte, a les 10,30 h com sempre,  al loft de Werner començà la xerrada-audició, diguem-ne millor, la conferència de Carlos Calderón sobre la Novena de Mahler, última simfonia acabada del mestre. Només ens resta per acabar el cicle Mahler Maps, la inacabada desena. Estem a punt de tancar la porta d’aquest gran viatge musical de paisatges sonors inabastables del mestre alemany. Repetirem el de sempre, ha estat una gran idea de Carlos Calderón tot el projecte per la seva innovació, didactisme, eficàcia i entreteniment.

Molt breument intentarem condensar en unes línies part de les paraules del professor Calderón: la Novena Simfonia de Gustav Mahler va ser escrita entre els anys 1908 i 1909, període en el qual Mahler havia patit les tres grans tragèdies dels seus últims anys: la mort de la seva filla gran, la seva dimissió –mig forçada, mig motivada per ell mateix– i el descobriment de una greu lesió cardíaca que el 1911 li posaria la fi a la seva vida, després de les conseqüents derivacions en una endocarditis infecciosa. No oblidem pas, per poder entendre el seu estat sentimental, el fet d’haver-se assabentat de la relació que la seva dona Alma mantenia amb l’arquitecte Walter Gropius. Atesos tots aquest fets no ens ha d’estranyar que la 9a Simfonia sembla com a recoberta amb una gran capa mortuòria a més d’altres característiques, esclar, inherents a la personalitat de Malher. És una simfonia estranya i enigmàtica, un acomiadament que a estones intenta dissimular i en altres el mostra tan palès com pot. Gairebé sempre al límit de la tonalitat amb llarguíssims períodes de calma (la calma mahleriana), però també passatges d’excitació, acords dissonants, aletejos i delirants crescendos, però en tot temps amb insinuacions del tema principal.

Per a l’audició va triar la versió de Claudio Abbado i la Lucerne Festival Orchestra. Al rostre del mestre Abbado s’hi dibuixen indeleblement els efectes de la greu infermetat del seu estómac. Podeu veure un trailer aquí  de la versió esmentada. També podeu escoltar el silenci d’Abbado en el Adagio  i part del Rondo de Medici TV.

L’obra consta de quatre moviments:

I. Andante comodo. D’una cançó de bressol passa a un himne solemne. Fluïdesa, apassionament, seguides d’una mena de ritual funerari i en acabar, un tot molt lent i “morendo”

II. En el tempo d’un confortable länder. Un tempo de länder molt lent. Calidesa en la melodia sense aplacar lo grotesc. Més länder amb lentitud i la vulgaritat d’un vals. Tot sense presa acabant amb unes rialles demoníaques. Contrafagot i “piccolo” tanquen l’aquelarre.

III. Rondo-burlesc força decidit. D’un frenètic toc de trompeta, trombons i cornos cap a una tempesta i una altra, ve una relaxació idíl·lica. A cops de platerets apareix el”motiu de la vida”. D’allò més triomfal al sentimentalisme, i de la calma a un gran crescendo. Un crit burlesc dóna entrada al “motiu de la vida” i la fúria orquestral es desbrida i un colpeix rítmic tanca el temps.

IV. Adagio. Molt lent i fins i tot retingut. D’una calma sonora a un obscur motiu. Primer el corno, després l’arpa donen pas al “tema”. El diàleg dels violins i els cel·los se’n va cap una harmonia complexa fregant l’atolinalitat. Una coda d’“adagíssimo”, “pianissimo” amb sentiment íntim i un esmorteïment inacabable. I “el silenci que segueix a la música” de Claudio Abbado.

Podeu escoltar una versió completa des de la Sala Santa Cecília de Roma de Claudio Abbado  i la Gustav Mahler Jugendorchester.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Advertisements

Una resposta

  1. […] (PARA LEER EL ARTICULO HAGA CLICK AQUI) […]

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: